Course
Cilj kolegija je upoznavanje studenta s razvojem, ulogom i funkcioniranjem javnog zdravstva kod nas i u svijetu te o načinu funkcioniranja i organizacije zdravstvenog sustava.
Sadržaj predmeta je sljedeći:
Studenti će naučiti što je to javno zdravstvo, koji su najznačajniji javnozdravstveni izazovi 21. stoljeća, organizaciji zdravstvene zaštite za sve populacijske skupine i u različitim izvanrednim situacijama. Nadalje, studenti će usvojiti znanja o specifičnostima organizacije zdravstvene zaštite, specifičnostima organizacije zdravstvene i socijalne skrbi, načinima financiranja i osnovama upravljanja u zdravstvenoj i socijalnoj skrbi, zdravstvenoj ekonomicite načinima provedbejavnozdravstvenih intervencija.
ISHODI UČENJA ZA PREDMET:
- KOGNITIVNA DOMENA – ZNANJE
Na kraju kolegija studentiće moći:
- objasniti važnost javnog zdravstvau 21. stoljeću te njegovutjecaj na organizaciju i pružanje zdravstvene zaštite,
- razlikovati razine zdravstvene zaštite,prepoznati načine financiranja te njihov utjecajna dostupnost i korištenje zdravstvene zaštite,
- objasniti značaj i organizaciju sustavasocijalne skrbi u Republici Hrvatskoj,
- interpretirati različite izazovedanašnjice i načine organiziranja i pružanja zdravstvene zaštite,
- objasniti važnost i načine provođenja javnozdravstvenih intervencija.
- PSIHOMOTORIČKA DOMENA – VJEŠTINE
Na kraju kolegijastudenti će moći identificirati metodologiju koja se koristiu javnozdravstvenim istraživanjima te je povezati s praksom.
Izvođenje nastave:
Nastava se izvodi u obliku predavanja, seminara i vježbi. Aktivno sudjelovanje studenta u nastavnom programu nastoji se postići izvođenjem seminara koje studenti unaprijed pripreme, a tijekom vježbi provedu istraživanje u zajednici. Tijekom predavanja se studente nastoji aktivno uključiti u razmišljanje o tematskoj problematici. Seminari studente pripremaju za samostalno rješavanje problema i integrativnopromišljanje. Aktivno sudjelovanje studenata u nastavnomprogramu nastoji se postići samostalnim čitanjem dostupne i provjerene literature izvođenjem ispravnih zaključaka, provođenjem istraživanja u zajednici te izradom seminarskih radova. Na vježbamaće studenti podijeljeni u grupe te će provesti istraživanje u zajednici putem konstruiranih upitnika, analizirati podatke i objasniti rezultate istraživanja u odnosu na postojeća slična istraživanja.
Studentu je obveza pripremiti gradivo o kojemse raspravlja.
Nastavnik ocjenjuje sudjelovanje studenta u radu seminara (pokazanoznanje, razumijevanje, sposobnost postavljanja problema, zaključivanje, itd.).
- Dinko Puntarić , Darko Ropac , Anamarija Jurčev Savičević. Javno zdravstvo. Medicinska naklada. 2017.
- Darko Ropac , Ina Stašević. Socijalno i zdravstveno zakonodavstvo. Medicinska naklada. 2018.
- Selma Šogorić. Organizacija zdravstvene zaštite. Medicinska naklada. 2016.
- Odabrane baze i članci iz relevantne literature slobodno dostupni na Internetu.
Student je obavezan pripremiti gradivo o kojem se govori na predavanjima i raspravlja na seminarima, te sudjelovati aktivno na vježbama. Nastavnik ocjenjuje sudjelovanje studenta u radu seminara (pokazano znanje, razumijevanje, sposobnost postavljanja problema, zaključivanje, itd.) te prilikom provođenja vježbi. "Zarađeni" bodovi pribrajaju se bodovima dobivenim na završnom ispitu iz dotičnog predmeta. Završniispit se provodi usmeno.
ECTS bodovnisustav ocjenjivanja:
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci, te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenog na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci).
Rad studenata vrednovatće se i ocjenjivati tijekomizvođenja nastave, te na završnomispitu. Od ukupno
100 bodova, tijekomnastave student može ostvariti 50 bodova, a na završnomispitu 50 bodova.
- Tijekom nastavevrednuje se (maksimalno do 50 bodova):
- Izrada pisanog seminarskog rada/ javnozdravstveni program/projekt (30 bodova)
- Usmena prezentacija seminara(20 bodova)
Uvjet za pristupanje završnom ispitu je minimalno 50% (25 bodova)ostvarenih tijekom nastave.
- Seminarski pisanirad (30 bodova)
U pisanom seminarskom radu prikazuje se programski/projektni zadatak i piše se prema dobivenim uputama. Svako poglavlje nosi određeni broj bodova. Prikaz rezultata obuhvaća rezultate dobivene tijekom provođenja istraživanja na zadanu temu.
| Uvod i ciljrada | 5 bodova |
| Materijali i metode | 5 bodova |
| Prikaz rezultata | 15 bodova |
| Zaključak i literatura | 5 bodova |
| UKUPNO max | 30 bodova |
- Usmena prezentacija seminarskog rada (20 bodova)
Pozitivno ocjenjena prezentacija iz određenog područjaboduje se:
| izvrstan | 20 bodova |
| vrlo dobar | 15 boda |
| dobar | 12 bodova |
| dovoljan | 10 bodova |
II. Završni ispit (do 50 bodova)
Na završnom ispitu provjeravaju se ključne, specifične kompetencije. Završni test sastoji se od pisanog dijela (esejski oblik gdje student elaborira jednu zadanu temu) nakon čega slijedi usmeni ispit.
Tko može pristupiti završnom ispitu:
- Studenti koji su tijekom nastave ostvarili minimalno 50% bodova (25 bodova) imaju pravo pristupanja završnom pismenom i usmenom ispitu, a bodovanje oba dijela završnog ispita je kumulativno.
Tko ne možepristupiti završnom ispitu:
- Studenti koji su tijekom nastave ostvarili 0 do 49,9 bodova ili koji imaju 30% ili više izostanaka s nastave. Takav student je neuspješan (1) F i ne može izaći na završni ispit, tj. mora predmet ponovnoupisati naredne akademskegodine.
III. Konačna ocjena je zbroj ECTS ocjene ostvarene tijekom nastave i na završnomispitu:
Konačna ocjena | |
| A (90-100%) | izvrstan (5) |
| B (75-89,9%) | vrlo dobar (4) |
| C (60-74,5%) | dobar (3) |
| D (50-59,9%) | dovoljan (2) |
F (0-49,9%) ili manje od polovice bodovakoje je mogućeostvariti tijekom nastave ili manje od polovice bodova kojeje moguće ostvariti na završnom ispitu | nedovoljan (1) |
Nastavni sadržajii sve obavijesti vezane uz nastavu nalazese na sustavu Merlin.
Learning outcomes
Prepoznati, opisati i analizirati osnovne metodološke pristupe u javnom zdravstvu.
Learning outcomes
Prepoznati zakonodavni okvir zdravstvene zaštite u Republici Hrvatskoj. Objasniti način provedbe te razine zdravstvene zaštite uz navođenje primjera (Zakon o zdravstvenoj zaštiti).
Learning outcomes
Prepoznati zakonodavni okvir zdravstvene zaštite u Republici Hrvatskoj. Objasniti način provedbe te razine zdravstvene zaštite uz navođenje primjera (Zakon o zdravstvenoj zaštiti).
Learning outcomes
Opisati sustav i način organizacije zdravstvene zaštite u Republici Hrvatskoj.
Learning outcomes
Prikazati načine vrednovanja kvalitete zdravstvene zaštitete osiguravanja standardai normativa za osiguranje kvalitete
Learning outcomes
Opisati organizaciju zdravstvenog osiguranja, determinirati prava i dužnosti korisnika, razlikovati obvezno i dobrovoljno zdravstveno osiguranje,prepoznati temelje ugovaranja zdravstvene zaštite s HZZO-om,tko ima mogućnost ugovaranja te koja su prava i obvezeugovornih strana.
Learning outcomes
Opisati način organizacije socijalne skrbi u Republici Hrvatskoj. Identificirati zakonodavni okvir unutar kojeg je organizirana socijalna skrb, determinirati prava korisnika i najvažnije ustanove u kojima se obavlja djelatnost socijalne skrbi.
Learning outcomes
Kritički analizirati načine financiranja zdravstvene zaštite u nas i u svijetu. Opisati načine ekonomske organizacije zdravstvene zaštite i razlike između različitih sustava.
Learning outcomes
Analizirati osnovne ekonomske pojmove u sustavu zdravstva. Prikazati mogućnosti racionalizacije u zdravstvenoj zaštiti.
Learning outcomes
Definirati planiranje zdravstvene i socijalne strategije i politike. Prikazdefinicija, strategija i načinna koji su povezane zdravstvena i socijalna strategija.
Learning outcomes
Definirati pojmove promocija zdravlja, zdravstveni odgoj. Prikaz važnosti ulaganja u programe promicanja zdravlja, zdravstvenog odgoja. Opisati organizirane načine masovnog unapređenja zdravlja na populacijskoj razini.
Learning outcomes
Opisati organizirane, masovne akcije prevencije bolesti na populacijskoj razini.
Opisati razine prevencije i potkrijepiti primjerima. Objasniti na koji način se kreira prevencijski program.
Learning outcomes
Definirati pojam zdravstvene pismenosti. Opisati važnost ulaganja u unaprjeđenje zdravstvene pismenosti. Objasniti i prikazati trenutnu razinu zdravstvene pismenosti u RH.
Learning outcomes
Definirati pojmove i razine javnozdravstvenih intervencija uz prikaze primjera.
Learning outcomes
Definirati pojmove i razine javnozdravstvenih intervencija uz prikazeprimjera.
Learning outcomes
Identificirati najznačajnija područja istraživanja u javnom zdravstvu 21. stoljeća.
Learning outcomes
Objasniti ideju provođenja javnozdravstvenih projekata i programa. Primjer uspješnog javnozdravstvenog programa u RH (EH-UH), europski projekt UHCE, HORUS, Koliki je tvoj broj?
Learning outcomes
Objasniti ideju provođenja javnozdravstvenih projekata i programa. Primjer uspješnog javnozdravstvenog programa u RH (EH-UH), europski projekt UHCE, HORUS, Koliki je tvoj broj?
Learning outcomes
Objasniti ideju provođenja javnozdravstvenih projekata i programa. Primjer
uspješnog javnozdravstvenog programa u RH (EH-UH), europski projekt UHCE, HORUS, Koliki je tvoj broj
Learning outcomes
Identificiratinajvažnije međunarodne organizacije i njihovu ulogu u društvu.
Learning outcomes
Klasificirativrednovanje mentalnog zdravljau odnosu na dob i populacijske skupine.
Learning outcomes
Definirati i podijeliti izvanredneokolnosti. Prepoznati utjecaj nasilja, sukoba i drugih izvanrednih okolnosti na zdravlje populacije.
Learning outcomes
Kritička analizajavnozdravstvenih programa/projekata obrađenihu seminarskim radovima.
Learning outcomes
Provoditi kvantitativno terensko istraživanje koristeći standardizirane instrumente. Primijeniti načela etičkog prikupljanja podataka u stvarnom okruženju. Organizirati i pratiti kvalitetu prikupljanja podataka.
Learning outcomes
Provesti istraživanje o prehrambenim navikama i tjelesnoj aktivnosti u studentskoj populaciji. Primijeniti različite upitnike u istom istraživanju i osigurati njihovu kompatibilnost. Prepoznati praktične izazove višestrukog mjerenja u jednoj populaciji.
Learning outcomes
Provesti istraživanje o konzumaciji alkoholnih pića i duhanskih proizvoda u studentskoj populaciji. Primijeniti različite upitnike u istom istraživanju i osigurati njihovu kompatibilnost. Prepoznati praktične izazove višestrukog mjerenja u jednoj populaciji.
Learning outcomes
Organizirati bazu podataka i unijeti podatke iz različitih upitnika. Primijeniti osnovne statističke postupke u analizi javnozdravstvenih podataka. Interpretirati rezultate u kontekstu ispitivanih dimenzija.
Learning outcomes
Kritički analizirati rezultate vlastitog istraživanja. Povezati dobivene podatke s javnozdravstvenim potrebama i prioritetima. Pripremiti i predstaviti javnozdravstvenu preporuku temeljenu na dokazima.
Learning outcomes
Objasniti ciljeve i istraživačka pitanja projekta HORUS. Povezati konstrukte upitnika s javnozdravstvenim prioritetima. Kritički analizirati javnozdravstvene upitnika. Prepoznati međusobnu povezanost mentalnog zdravlja, stilova života i urbanog okoliša. Reflektirati vlastite stilove života i mentalno zdravlje kroz ispunjavanje dijela upitnika.
Learning outcomes
Odabir dimenzija upitnika.
Planirati i izraditi kvantitativna javnozdravstvena istraživanja s više dimenzija mjerenja (mini-EAT, IPAQ, PROMIS10,…). Primijeniti principe konstrukcije, validacije i prilagodbe višestrukih javnozdravstvenih upitnika. Izraditi i testirati online upitnika. Analizirati etičke aspekte istraživanja s više instrumenata i populacija. Izraditi dopis za Etičko povjerenstvo MEDRI. Planirati terensko prikupljanje podataka među studentima i građanima.
Learning outcomes
Primijeniti deskriptivne statističke metode na podatke iz više upitnika. Analizirati povezanost različitih javnozdravstvenih pokazatelja (npr. razina fizičke aktivnosti i depresivnosti). Koristiti računalne alate (Excel) za obradu višedimenzionalnih podataka. Interpretirati rezultate u javnozdravstvenom i socijalno-urbanom kontekstu. Kritički raspraviti ograničenja i implikacije višedimenzionalnih istraživanja.
Learning outcomes
Osmisliti intervencije za mentalno zdravlje, stilove života i ostale dimenzije upitnika, temeljene na više javnozdravstvenih indikatora. Prikazati integrirani pristup promociji zdravlja u urbanim sredinama. Izraditi javnozdravstvene kampanje i promotivne materijale temeljene na temelju rezultata.
Kritički evaluirati održivost i etičnost intervencija.
Learning outcomes
Kritički analizirati etičke izazove višedimenzionalnih istraživanja (npr. privatnost, stigmatizacija, upravljanje podacima).Integrirati rezultate različitih upitnika u smislenu javnozdravstvenu interpretaciju. Izraditi prijedloge za daljnja istraživanja i javnozdravstvene politike temeljem kombiniranih rezultata. Povezati spoznaje iz epidemiologije, socijalne medicine i javnog zdravstva u interpretaciji podataka. Reflektirati osobnu i profesionalnu odgovornost u javnozdravstvenim intervencijama.
| Academic year | |
|---|---|
| 2025/2026 | [Download] |