Kolegij Organska kemija je obvezni kolegij na drugoj godini Preddiplomskog sveučilišnog studija sanitarnog inženjerstva koji se održava u III semestru i sastoji se od 50 sati predavanja, 25 sati seminara i 30 sati vježbi, ukupno 105 sati (8,5 ECTS-a). Kolegij se izvodi u prostorijama Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci.
Cilj kolegija je stjecanje osnovnih znanja iz organske kemije i praktičnih laboratorijskih vještina, izolacije i identifikacije organskih spojeva. Kolegij će pripremiti i osposobiti studente za praćenje biokemije i predmeta srodnih područja.
Sadržaj predmeta je sljedeći:
Strukture i veze
Ugljikovodici
Aromatski spojevi
Stereokemija na tetraedarskim središtima
Halogenoalkani
Alkoholi, fenoli, eteri i njihovi sumporovi analozi
Karbonilni spojevi
Karboksilne kiseline i derivati
Amini
Određivanje strukture
Biomolekule – ugljikohidrati
Biomolekule – amoninokiseline
Biomolekule – lipidi
Biomolekule – nukleinske kiseline
ISHODI UČENJA ZA PREDMET:
I. KOGNITIVNA DOMENA – ZNANJE
analizirati prirodu ugljikovog atoma i građu spojeva s ugljikom
prikazati i interpretirati tipove strukturnih formula koje se uobičajeno koriste u organskoj kemiji
razlikovati osnovne klase organskih spojeva te osnovnu nomenklaturnu terminologiju
objasniti vrste organskih reakcija, kemijsku ravnotežu organskih reakcija i promjenu slobodne energije
objasniti energetski profil reakcije, homolitičko i heterolitičko cijepanje.
objasniti elektrofile i nukleofile i okarakterizirani njihova svojstva
razlikovati vrste stereoizomera.
definirati kiralnost, opisati kiralne spojeve i objasniti zrcalne slike; definirati apsolutnu i relativnu konfiguraciju; objasniti optičku aktivnost
okarakterizirati građu i analizirati reaktivnost spojeva po skupinama – ugljikovodici (alkani, –eni i –ini, cikloalkani i –eni), areni, alkil-halogenidi, spojevi s kisikom (alkoholi, eteri, fenoli, karbonilni spojevi, karboksilne kiseline i derivati), spojevi s dušikom (amini, nitro-spojevi), spojevi sa sumporom (tioli, disulfidi i sulfonske kiseline), biološki važni spojevi (ugljikohidrati, aminokiseline i proteini, lipidi, nukleinske kiseline i heterocikli).
II.PSIHOMOTORIČKA DOMENA – VJEŠTINE
identificirati organski spoj na temelju spektra (UV/VIS, IR, NMR i/ili MS)
provesti jednostavne postupke pročišćavanja i izolacije te sinteze organskih spojeva primjenom uobičajenih laboratorijskih tehnika.
Izvođenje nastave:
Nastava se izvodi u obliku predavanja, seminara i vježbi. Predviđeno vrijeme trajanja nastave je ukupno 15 tjedana. Predavanja podrazumijevaju aktivno prisustvovanje, seminari, uz aktivno sudjelovanje uključuju raspravu na zadanu temu uz prethodnu pripremu, a praktične vježbe studenti izvode samostalno uz nadzor asistenta.
Tijekom nastave održat će se ulazni kolokviji za svaku vježbu, međuispiti te na kraju nastave završni ispit.
Isto tako, studenti mogu pripremiti i prezentirati seminarski rad na zadanu temu te rješavati zadaće, što nije obavezno, ali se dodatno vrednuje.
J. McMurry, Osnove organske kemije, Zrinski, Čakovec, 2014.
G. Čanadi Jurešić: Praktikum za vježbe iz organske kemije, Rijeka 2022.
S. Borčić, O. Kronja: Praktikum preparativne organske kemije, Školska knjiga, Zagreb, 1991.
1. Klein D. Organic Chemistry 3rd Ed., Wiley 2017.
5. Vodič kroz IUPAC-ovu nomenklaturu organskih spojeva, Školska knjiga, Zagreb, 2002.
Sve obavijesti o provođenju kolegija, kao i nastavni materijali bit će dostupni na sustavu za e-učenje Merlin. Nastava je organizirana prema rasporedu objavljenom na sustavu za e-učenje Merlin. Prisustvovanje predavanjima, seminarina, vježbama i međuispitima je obavezno te se za svaki od navedenih oblika nastave zasebno vodi evidencija za svakog studenta. Svi navedeni oblici nastave započinju u točno naznačeno vrijeme prema navedenom rasporedu te će kašnjenje biti tretirano kao izostanak. Ulasci/izlasci tijekom održavanja nastave se ne uvažavaju.
Student može opravdano izostati do 30 % sati predviđenih zasebno za vježbe, seminare i predavanja, isključivo zbog zdravstvenih razloga, što se opravdava liječničkom ispričnicom (uključujući izostanke s međuispita). Ako student neopravdano izostane s više od 30 % nastave po pojedinom obliku nastave (15 sati predavanja, 7 sati seminara, 10 sata vježbi), ne može nastaviti praćenje kolegija i gubi mogućnost izlaska na završni ispit (0 ECTS bodova, ocjena F).
POSEBNE ODREDBE ZA ONLINE NASTAVU:
Shodno trenutno važećim “Preporukama za primjereno ponašanje u virtualnim sustavima za provođenje online nastave i ostalim oblicima rada u virtualnom okruženju” Sveučilišta u Rijeci (3.3.2021.), određeni oblici nastave će biti održani u online okruženju u realnom vremenu prema objavljenom rasporedu. Predavanja, seminari i vježbe će se održavati na platformi MS Teams, a studenti trebaju imati uključenu kameru čitavo vrijeme trajanja nastave, te mikrofon u trenutku interakcije. Ponovljena nemogućnost uključivanja kamere i/ili mikrofona bit će tretirana kao izostanak.
ECTS bodovni sustav ocjenjivanja:
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci, te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenog na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci).
Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom izvođenja nastave, te na završnom ispitu. Od ukupno 100 bodova, tijekom nastave student može ostvariti 70 bodova, a na završnom ispitu 30 bodova.
Tijekom nastave vrednuje se (maksimalno do 70 bodova):
Od maksimalnih 70 ocjenskih bodova koje je moguće ostvariti tijekom nastave, student mora sakupiti minimum od 35 ocjenskih bodova da bi pristupio završnom ispitu.
Studenti koji tijekom nastave ostvare manje od 35 bodova ocjenjuju se ocjenom F (neuspješan) i ne mogu steći ECTS bodove te moraju ponovno upisati kolegij
Ostvareni ocjenski bodovi tijekom nastave
Brojčana ocjena
ECTS ocjena
0 – 34,99
1 (neuspješan)
F
Nema pravo izlaska na završni ispit (mora ponovno upisati predmet u slijedećoj akademskoj godini)
više od 35
2 - 5
A - D
Može i mora pristupiti ZAVRŠNOM ISPITU
Studenti koji nisu tijekom semestra prikupili 35 ocjenskih bodova ili su opravdano izostali s pisanih međuispita ili pak žele popravljati ocjenu, mogu pristupiti popravnim pisanim međuispitima i kao uspjeh će im se bilježiti rezultat ostvaren na tim popravnim međuispitima.
Ocjenske bodove student stječe aktivnim sudjelovanjem u nastavi, izvršavanjem postavljenih zadataka i polaganjem međuispita na sljedeći način:
Međuispit I
do 16 ocjenskih bodova
Međuispit II
Međuispit III
do 18 ocjenskih bodova
do 17 ocjenskih bodova
Izrada laboratorijskih vježbi s referatom
do 8,25 ocjenskih bodova
Ulazni kolokviji za vježbe
do 5,5 ocjenskih bodova
Aktivnost na nastavi P/S
do 5,25 ocjenskih bodova
Završni ispit
do 30 ocjenskih bodova
UKUPNO
do 100 ocjenskih bodova
Međuispit I, II i III (do 51 ocjenskih bodova)
Međuispiti se pišu tijekom trajanja kolegija. Studenti se pripremaju iz zadane literature, a uvid u širinu područja i okvir za pripremu studenti stječu na predavanjima i seminarima. Testovi su pismeni. Svi testovi vrijede samo za tekuću akademsku godinu. Polaganjem svakog međuispita moguće je ostvariti do 16 (međuispit I), 18 (međuispit II) ili 17 (međuispit III) ocjenskih bodova (ukupno do 51 ocjenskog boda). Za polaganje svakog međuispita potrebno je ostvariti minialno 50% riješenog testa, od svakog međuispita.
Ulazni kolokviji za vježbe (do 5,5 ocjenskih bodova)
Ulazni kolokviji se polažu neposredno prije izrade svake vježbe, a pripremaju se prema zadanoj literaturi. Kolokviji mogu biti pismeni ili usmeni, a odnose se na praktični dio izvođenja vježbi. Svaki uspješno položen ulazni kolokvij vrijedi do 0.5 ocjenskih bodova (proporcionalno ostvarenom postotku). Studenti koji ne polože bilo koji od ulaznih kolokvija (ne ostvari 50% na ulaznom kolokviju) biti će dodatno usmeno ispitani i ukoliko ne pokažu barem osnovno poznavanje vježbe neće moći odraditi vježbu. Svaki izostanak s vježbi mora se kolokvirati.
Izrada laboratorijskih vježbi i pripadajući referati vježbi (do 8,25 ocjenskih bodova)
Student samostalno izvodi vježbu predviđenu prema planu. Uz studenta je prisutan nastavnik i/ili asistent, tehničar i demonstrator. Potrebno je prethodno proučiti propis prema zadanoj literaturi. Student mora imati sav potreban pribor kada ulazi u praktikum: bijelu zaštitnu kutu, zaštitne naočale, gumene rukavice, zaštitnu masku za lice, dvije krpe, škare, upaljač i vodootporni flomaster.
Referati vježbi predaju se kao izvještaj (formular u Praktikumu) neposredno nakon izrade vježbe ili drugi dan (prema dogovoru s asistentom). Svaka uspješno odrađena laboratorijska vježba s dobro napisanim referatom vježbe donosi 0,75 ocjenskih bodova.
Aktivnost na nastavi (do 5,25 ocjenskih bodova)
Bodovi vezani uz aktivnost na nastavi sakupljaju se rješavanjem zadaća, samostalnim javljanjem za rješavanje zadanih problemskih zadataka na seminarima ili obradom i prezentiranjem neke manje tematske jedinice
II. Završni ispit (do 30 bodova
Završnom ispitu ne mogu pristupiti studenti koji:
konačno ostvaruju manje od 35 ocjenskih bodova, i/ili
imaju 30 % i više neopravdanih izostanaka s nastave
Takav student ocjenjuje se ocjenom F (neuspješan), ne može steći ECTS bodove niti izaći na završni ispit, odnosno mora predmet ponovno upisati naredne akademske godine.
Završni ispit ima ulogu potvrđivanja ostvarenih ishoda (ocijenjenih tijekom nastave) i procjene ishoda učenja koji ranije nisu ocijenjeni. Završni ispit obuhvaća gradivo određeno planom i programom kolegija. Na završnom ispitu student može dobiti maksimalno 30 ocjenskih bodova. Student može polagati ispit najviše tri puta u jednoj akademskoj godini.
Završni se ispit sastoji od pismenog (15 ocjenskih bodova) i usmenog dijela (15 ocjenskih bodova). Student mora zadovoljiti na svakom dijelu završnog ispita.
Vrednovanje pismenog dijela završnog ispita:
% točno riješenih zadataka
Ocjenski bodovi
50 – 59.99
7
60 – 64,99
9
65 – 69,99
10
70 – 74,99
11
75 – 79,99
12
80 – 89,99
13
90 - 100
15
Vrednovanje usmenog dijela završnog ispita:
8 ocjenskih bodova: odgovor zadovoljava minimalne kriterije
9 – 11 ocjenskih bodova: prosječan odgovor s primjetnim pogreškama
12 ocjenskih bodova: vrlo dobar odgovor s neznatnim pogreškama
13 – 15 ocjenskih bodova: izniman odgovor
III. Konačna ocjena je zbroj ECTS ocjene ostvarene tijekom nastave i na završnom ispitu:
Konačna ocjena
A (90-100%)
izvrstan (5)
B (75-89,9%)
vrlo-dobar (4)
C (60-74,9%)
dobar (3)
D (50-59,9%)
dovoljan (2)
F (studenti koji su tijekom nastave ostvarili manje od 35 bodova ili nisu položili završni ispit)
nedovoljan (1)
Termini održavanja testova tijekom nastave:
Međuispit I - 28.10. 2024.
Međuispit II - 12.12. 2024.
Međuispit III - 24.01.2025.
Nastavni sadržaji i sve obavijesti vezane uz kolegij nalaze se na sustavu Merlin te na Share-portalu za internu komunikaciju Zavoda za Medicinsku kemiju, biokemiju i kliničku kemiju.
Nastavnici su svakodnevno tijekom radnog vremena dostupni putem e-mail adresa (dostupnim na internetskim stranicama Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci) za sva pitanja koja se tiču nastave.
Očekuje se da će nastavnik poštivati Etički kodeks Sveučilišta u Rijeci, a studenti Etički kodeks za studente Sveučilišta u Rijeci